Krukas

Krukassen zijn een van de meest cruciale onderdelen van verbrandingsmotoren. 

Krukassen zijn gemaakt van gesmeed staal of gietijzer en zitten onder de cilinders en zuigers in het motorblok. Hun taak is om de verticale beweging van de zuigers om te zetten in een rotatie die moet worden overgebracht naar het vliegwiel en vervolgens de transmissie. De krukas heeft crankpennen over de lengte die horizontaal met de zuigers erboven staan en de ‘getrapte’ oriëntatie van de as zelf vormen. Krukassen voor productievoertuigen met een hoog volume en lage belasting zijn over het algemeen gemaakt van nodulair gietijzer, dat een hoge sterkte heeft. 

De crankpennen zijn gedimensioneerd en gepositioneerd zodat elke cilinder van Top Dead Centre naar Bottom Dead Centre en terug kan reizen, waardoor die zuigerbeweging in de rotatie van de as wordt overgebracht. De verbinding tussen de zuigers en de crankpins gebeurt via drijfstangen, waarvan de ‘grote uiteinden’ op de crankpennen aansluiten. Dit is de grote reden waarom de V8-motor het overnam van een motorconfiguratie zoals een in-line 8, vanwege de relatief kleine en bestuurbare krukasopstelling die ongewenste buigingen stopt.

De relatie tussen de nokkenas en krukas is uiterst essentieel voor de integratie van de aandrijflijn van een auto en mag zeker niet worden onderschat. Ze starten en beëindigen in wezen de motorcyclus – van inlaatslag tot uitlaatslag – waardoor de verschillende mechanische processen van elke cyclus in perfecte harmonie blijven door hun riemverbinding. Ze lijken misschien op bewerkte knuppels van staal, maar ze vormen een van de meest essentiële partnerschappen met de aandrijflijn van een voertuig.

De rotatie van de krukas wordt vervolgens overgebracht naar het vliegwiel dat aan het einde van de as zit om het in evenwicht te brengen in geval van onregelmatige motorpulsen en om de koppelconversie van de interne verbranding in de cilinders te voltooien.

Ondanks het effectieve ontwerp van de krukas (die al eeuwenlang bestaat), komen de meeste vermogensverliezen van een motor voor in het krukasgebied, of het nu gaat om warmte, trillingen, lawaai en wrijving. Het multidirectionele karakter van de krachten die vanuit de zuigers op de krukas worden uitgeoefend, betekent dat de kunst van het balanceren van een krukas ook extreem moeilijk kan zijn, daarom proberen ingenieurs de lengte van een krukas zoveel mogelijk te minimaliseren.