Remapping

Al meer dan 20 jaar wordt een auto bestuurd door een ECU (Electronic Control Unit), dit systeem stuurt uw motor en alle optionele elementen in uw voertuig aan. 

Door het herschrijven van de geïnstalleerde software in de ECU kunnen we het motor management aanpassen. Omdat elk voertuig anders is uitgerust met verschillende opties is het van belang dat dit per auto is te herschrijven.

Via de OBD stekker, Boot of Bench hebben wij toegang tot vrijwel elk voertuig en kunnen wij de software aanpassen waardoor uw auto meer vermogen krijgt. Niet alleen het aantal PK’s (vermogen) zal omhoog gaan. Ook door alle specialisaties van de variabele kleptijden, brandstof inspuittijden, ontstekingstijden en de turbodruk zal uw newtonmeters koppel flink stijgen. De stijging van de newtonmeter koppel zal erg van belang zijn als u geregeld met een aanhangwagen rijdt, even snel nog een auto wilt inhalen of geeft net dat extra zetje wat uw auto nu te kort komt!

Of vindt u het vervelend dat uw auto zichzelf uitschakelt voor een stoplicht vanwege het start/stop-systeem? Ook dit valt uit te zetten via de ECU. Bij ons word alle software per auto geschreven, wij kopen geen voor-ontwikkelde software wat gewoon via het net verkrijgen is. Hierdoor kunnen wij geheel naar uw eigen wens werken en zijn de resultaten vrijwel altijd boven verwachting!

 

Maar wat is dan Chip-tuning? En wat is het verschil?

Chiptuning is het inlezen van voor-ontwikkeld script in de ECU. De software is wel geschreven voor het type voertuig en de motor, maar niet specifiek voor de gebruiker of de wijze waarop het voertuig wordt gebruikt. Deze softwarescripts zijn in de vrije handel te verkrijgen en worden volop aangeboden. Daarom is bij de gemiddelde chiptuner de klus meestal binnen een uur klaar omdat dit gekochte, kant en klare files zijn. Bij remapping wordt de software volledig op maat herschreven op basis van de wensen van de gebruiker en de toepassing.

In de meeste gevallen is chiptuning wel betrouwbaar. Maar, het is aanzienlijk storingsgevoeliger dan remapping. Bij remapping wordt rekening gehouden met alle specifieke opties (stoelverwarming, gescheiden airco etc, etc.). Bij het standaard herschrijven door een chiptunerscript is de kans groter dat er storingen kunnen voordoen. Dat is op zich niet schadelijk als het om een stoelverwarming gaat, maar mocht het een aansturing zijn van bijvoorbeeld een optionele motorkoeler, dan kan dat aanzienlijke schade veroorzaken. Of, wanneer de veiligheidsfuncties zoals airbag, abs of stuurbekrachtiging volledig wordt overschreven.

Neem geen risico. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop!